Sista dagarna till Muros

Efter att ha gått för motor större delen av vägen innanför Ilha da Berlenga vid Cobo Carvoeiro kunde vi så småningom rulla ut Code 0 igen och börja segla. Efter 30 minuter var vinden så frisk att vi fick byta till genuafocken i stället. Gjorde vi äntligen god fart åt rätt håll igen. Vi fick en fin kväll med middag vid bordet i sittbrunnen.

Vid solnedgången har vi kommit ut från kusten och passerar 19 sjömil väster om Nazare. Vinden avtar och under natten blir det åter motorgång några timmar. Strax för gryninen kommer sydvindarna och vi börjar länsa. Vi är nu ca 30 sjömil väster om Portugals kust när vi passerar Cabo Mondego vid Figuera da Foz. Vi gippar när vi passerar väster om Aveiro efter frukost.

Vi rullar ordentligt på plattläns i den höga sjön.

Nu friskar vinden och vi börjar bli oroliga för att komma fram mitt i natten. Angöringen till Muros kan bli lurig i frisk pålandsvind och vi vill helst komma dit när det är ljust. Vi rullar in seglen så att vi bara har små näsdukar kvar men seglar ändå med upp till sju knop i vindbyarna. Sjön växer och vi gungar fram i strålande solsken på höga, långa atlantvågor när vi passerar Porto 30 sjömil i lä.

Det syns inte riktigt i bild men genuafocken är spirad med bom i lä för att stå så stabilt som möjligt. Hade vi velat segla lite fortare hade vi spirat den lilla snutten segel i lovart i stället. Vi räknar med gipp framåt natten och då är allt klart och vi slipper gå på däck. Vi kan då också enkelt reglera farten genom att rulla focken ut eller in beroende på hur vinden blir. Det blev så småningom lite avtagande vind och rullade ut en meter till för att hålla lagom fart.
Mycket mindre segel än såhär kan vi knappast föra

Vinden håller i sig hela natten och det blir en sådan där natt som man helst vill glömma. Båten rör sig mycket i sjöarna, det knakar i inredningen, slamrar från segel och rigg och brusar av vågorna på andra sidan skrovet. Trotts detta lyckas vi ändå få sova några timmar var. Som krydda på moset kommer sedan ett antal regnskurar framåt gryningen.

Vi har klarat att hålla nere farten och kan närma oss land i gryningen. Vi ser en hel del fiskeredskap som vi kan hålla undan för och möter en fiskebåt på väg ut ur fjorden. Den försvinner stundtals bakom vågorna och vi ser hur skummet yr över hela båten när det stångar sig genom de sex meter höga vågorna. När vi närmar oss Muros kommer kraftigare regn. Det enda goda med regnet var att vi slapp spola av saltet från båten när vi var framme. Vid halv tio förtöjer vi trötta men nöjda vid pontonen i marinan.

Om vi ska sammanfatta etappen så har vi haft fyra soliga dagar och en med lite växlande väder. Månljusa nätter har gjort att vi ser allt på båten tydligt även mitt i natten. Sista dygnet bjöd på hårda vindar, mulet och några skurar.  Det har varit mörkt mellan halv elva och strax efter sex. I början gick månen ned innan fem och då blev dart riktigt mörkt en timme innan det första gryningsljuset kom.

Vi har sett mycket delfiner, några klumpfiskar och en sköldpadda. Man blir lite skrämd när någon plötsligt frustar i vattnet två meter bort men sedan inser man att det är ett nytt besök av våra nyfikna vänner. De har dykt upp flera gånger om dagen och även en del på nätterna och det är alltid lika trevligt.

Röd linje seglingen till medelhavet, blå linje hemseglingen.
Trianglar markerar kl 11 var dag (eftersom vi lämnade Gibraltar klockan 11).

Totalt har vi seglat 119 timmar och avverkat 591 sjömil över grund. Planerad rutt var 551 sjömil men vi har ju fått kryssa en del. Vi har också haft en del motström. Under första dygnet uppskattar vi den till ca 1 knop, därefter +/- 0. Vi har nu tagit oss en tredjedels väg hem genom att totalt ha seglat ca 700 sjömil.

Det kan vara lite svårt att få perspektiv på hur långt man seglar. Vi gjorde därför en jämförelse med avstånd hemma i Sverige. Första delsträckan, när vi seglade från Aguadulce till La Linea, blev 150 sjömil om man räknar bort tur och retur seglingen till Trafalgar. Det skulle motsvara en segling från Göteborg till Falsterbo. Nästa strecka, hit till Muros, var 550 sjömil vilket motsvarar en segling från Falsteerbo till Sundsval. Om vi i stället seglat Norska kusten hade vi varit en dagsetapp söder om kusin Pål i Mosjön.

4 reaktioner på ”Sista dagarna till Muros”

  1. Hej ja där fick ni en resa , inte avundsjuk på den precis , hatar gunget från sida till sida och fram och tillbaka , långa fina Atlantvågorna är ok !
    Jag kollar väder på windy , vad kollar ni på ?
    Lycka till på färden ?

  2. Heja Sally nu är ni en bra bit på väg. Hoppas Muros är ett trevligt ställe att stanna vid och att ni får vila ut ordentligt innan nästa etapp. Vi följer er varje dag.
    Ha det riktigt gott
    Ove o Marie

  3. Dere tar lange strekninger av gangen, og det høres slitsomt ut for en som ikke er vant med den slags seiling. Spesielt i seks meters bølger! Vi skal samme vei om noen uker, men vi må nok satse på kortere etapper. Ha en riktig god tur videre! Vi følger dere på MarineTraffic og på bloggen.

Kommentarer är stängda.