Nästan ny toa

Efter ett kort besök hemma för Håkan var trunken fylld med reservdelar på nedresan. Viktigast var att få ordning på vår toalett som fungerat sämre och sämre de senaste månaderna. Vi har ett fantastiskt fint system som bygger på vakuum (samma som på flygplan och tåg). Men, vakuumpumpen har haft mer och med problem och eftersom den var 20 år gammal så bestämde vi oss för att köpa en helt ny enhet med tank, backventiler och pump. Inte helt gratis men nödvändigt.

I dag har vi ägnat dagen åt att byta ut gamla enheten mot nya. Vi passade också på att installera finfilter framför den nya saltvattenpumpen. Vi hade tur! Dels visar det sig helt rätt att köpa en ny enhet. Det var annan pump mm så de reservdelar vi kunde fått tag i hade inte passat till vår gamla. Men, anslutningar och fästen sitter på ungefär samma ställen så med några nya skruvhål är det bara att skruva fast och sätta på slangarna.

Så här blev det. Vakuumenheten är den vita lådan till höger. Längs till vänster sitter boosterpumpen till watermakern med sin sil. På andra sidan skottet kan man ana det stora huvudfiltret för alla saltvattenpumpar. I mitten sitter överst saltvattenpumpen till toa och byssa, hitom den spolpumpen (däck och ankare) och i samma fack som vakuumenheten sitter färskvattenpumpen. Alla dessa tre Jabsco-pumpar har finsil på inloppssidan för att skona pumpar och ventiler. De har också samma anslutningar så det finns möjlighet att växla mellan dem om en viktig pump skulle gå sönder.

Installationen gjordes för några år sedan för att göra alla pumpar åtkomliga. Det har fungerat bra. Vi har under denna resa bytt ut både saltvattenpumpen och nu vakuumenheten utan större problem och utan att behöva koppla loss annat än det vi vill jobba med. Det går också ganska enkelt att lossa kopplingar för vintern eller när vi ska göra rent silar.