Kalamata

I förgår lämnade vi Katakolon vid sextiden, precis när gryning kommit så långt att vi kunde se hamnpirarna. Efter en stunds motorgång fick vi en fin västvind som sedan gav oss bra fart söderut i halvvind. Långa stunder gjorde vi runt sju knop. Härlig segling men ett ganska upprört hav.

Det gick så bra att vi fortsatte förbi den tänkta hamnen Pylos. När vi skulle gå in i sundet vid den västligaste av Peloponnesos tre uddar hade vi medvind men sjön var så oregelbunden att seglen bara slog trotts att det blåsta runt 5 m/s. Vi var tvungna att rulla in och köra motor tills vi kom i sjölä vid den gamla staden Metóni. Nu hade vi plattläns och vi testade en ny segelkombination med Code 0 och spirad fock. Det funkade alldeles utmärkt.

Vi fortsatte sedan i halvvind upp i Kalamatabukten. 25 sjömil från udden till staden och nu började en kappsegling mot klockan, eller snarare solnedgången. Vi var tvungna att ta till lite motor sista timmen och kudne tio minuter innan mörkret la sig förtöja i Kalamata Marina. Då hade vi seglat 87 sjömil på 14 timmar.

I gå eftermiddag kom regnet och det har sedan regnat från och till hela dagen i dag. Mellan regnskurarna har vi provianterat. Här finns riktigt bra supermarkets och varuhus om än på lite gångavstånd. På morgonen kan vi köpa varmt bröd av bagaren. Området är känt för sina oliver och vi har köpt jättegoda sådana samt lokal olivolja. Mellan regnskurarna tittar de imponerande bergen fram. Högsta toppen är på 2 400 möh och fortfarande delvis snöklädd.

I hamnen finns två andra svenska båtar. De har tillbringat vintern här och i kväll var de över hos oss. Riktigt roligt att få prata med svenskar igen, det har vi inte gjort sedan skidåkningen i februari.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.