Cherbourg

I går kväll kom vi till Cherbourg efter ännu en solig dag på havet. Vi tankade i automaten och gick sedan till en ledig plats vid gästbryggan. Nu är vi tillbaka i hamnar med självbetjäning, ingen personal i hamnen på kvällen. Det har varit krångligt att få lov att komma hit. Först skulle vi ha tillstånd att segla i Frankrike. När väl det var klart skulle hamnkaptenen här säga OK till att vi fick komma in. Det beskedet fick vi inte förrän vi stött på i förgår. Men nu är vi här och kan vila ut medan en hård västan och lite regnområden drar förbi ute i Engelska kanalen.

Det är mycket fartyg att hålla koll på under natten när vi närmar oss Oussant
Första landkänning efter Spanien, vi närmar oss Ille d’Oussant i lagom halvvind.
Med Code 0 och storsegel gör vi bra fart i den ganska lätta vinden.

Strax efter vi kommit in under Franska kusten dör vinden så det blir motorgång. Framåt kvällen får vi besök av Fransk marinpolis som vill komma ombord. De säger sig ha fått rapporter om en båt med vårt namn som rapporterats stulen. Två trevliga killar kommer ombord från en liten gummibåt. Efter att ha kollat våra pass och noterat alla uppgifter om båten så tackar de för sig och önskar fortsatt god tur.

Det blev en ny solnedgång utan vind för Håkan, ungefär på samma ställe som 1977
(se tidigare inlägg)

Strax före gryningen kan vi rulla ut och segla i en nordvästlig lagom vind fram till middagstid i går. Solen skiner och livet leker. Sedan dör vinden och vi får tidvattnet emot oss strax innan Alderney. Med tre knop motström går det inte fort och för ovanlighetens skull drar vi på lite mer än vi brukar på motorn för att åtminstone kunna göra tre knop över grund. Motströmmen släpper succesivt och sista timmen till Cherbourg går vi nio knop över grund på ett stilla hav.

Med stark motström får vi gott om tid att betrakta Alderney i soldiset.

Nu räknar vi med att ligga här till tidigt söndag morgon. Då verkar det som om den hårda västan har börjat ge sig så att vi kan få måttliga västvindar upp genom kanalen. Vi får se om prognoserna håller. I dag blir det i alla fall vila och i morgon proviantering och förberedelser för nästa etapp.  Som vanligt handlar vi för en vecka framåt, man vet ju aldrig hur länge vi seglar nästa gång.

Vi har seglat 570 sjömil från Muros i fint väder men kalla vindar. Totalt har vi kört motor 41 timmar av de 108 timmar det tog att komma hit. Det betyder att vi väldigt exakt (för ovanlighetens skull) har hållit den medelfart på 5,2 knop som vi brukar planera längre seglingar med.

En reaktion på ”Cherbourg”

  1. Fatta här då???
    Hyrt husbil måste iväg på ngt sätt ?
    Väntar på öppning av gränserna Så vi kan nå vår BETINA2
    Men nu gör vi ngt vi aldrig drömt om ??????? ha det gott innan nästa etapp♥️⛵️??

Kommentarer är stängda.