Gibraltar sund

Nu har vi gått ut mellan Herkules pelare och lämnat Medelhavet för denna gång. Det har varit två fantastiska år fyllda avsegling, nya möten och spännande platser. Snart rundar vi Tarrifa och kan börja segla norrut. Om några dagar rundar vi sedan den västligaste udden, strax norr om Lissabon, sedan är vi på hemväg på riktigt.

Vi hade fortsatt fina plattläns under hela dagen i går. Vinden avtog och eftersom kunde vi slå ut reven. DE första sex timmarna hade vi en snittfart på över sju knop. Men strax efter fem var det inte tillräcklig vind för att segla. Ganska hög och oregelbunden sjö slog vinden ur seglen så det blev till att starta motorn. Den har nu med bara några timmars undantag gått sedan dess.

Delfiner kom på besök vid flera tillfällen i går. Eva fick sedan uppleva ett fantastiskt skådespel i natt när de under en lång stund simmade runt båten med långa ”marelsspår” efter sig.

Vi fick en regnskur strax efter skymningen i går. Sedan var det uppehåll men sedan fyratiden i morse har det regnat. Ett ganska milt regn men ihållande regn som tagit ned temperaturen och tagit bort sikten. Ett tag såg vi bara någon sjömil.

Då var båtarna ganska stora när de väl dök upp. Som väl är ser vi dem långt tidigare på AIS.4

Tidvattnet håller i alla fall vad det lovar och vid niotiden, en timme innan vi var vid Gibraltarklippan fick vi efterlängtad medström samtidigt som regnet lättade.

Röd linje är seglingen för två år sedan. Blå linje är hemseglingen.

Senare i sundet har vi haft lite bakströmmar och annat som inte är lika trevligt. Vi fortsätt nu direkt upp mot Portugals sydvästudde där vi räknar med att vara om knappt två dygn.

2 reaktioner på ”Gibraltar sund”

1. Ni går precis som vi trodde. !
    Lycka till och hoppas ni får en bra rytm med sömn och mat ❤️

2. Hej
    Följer er nu på marinetrafic
    Spännande även på avstånd
    Hoppas ni får goda segelvindar fortsättningsvis