Nu seglar vi hemåt

Det växlar fort när man försöker följa vädret. Vi hade tänkt segla i går men det skulle bli för frisk vind som vi skrev om i föregående inlägg. Då ställde vi in oss på att vänta en vecka. Men vid förmiddagsfikat i går hade vi ny information som dels sa att det inte fanns ostvind i sikte de närmaste 14 dagarna, dels sa att ostan skulle blåsa in på lördagen i avtagande styrka. Då tänkte vi att vi tar chansen och seglar.

I dag klockan 7:45 lämnade vi bryggan i Aguadulce efter nästan sex veckor. Vi kom hit fredagen den 13 mars. Nu, efter ca 30 minuters segling, har vi god fart i halvvind. Det känns härligt att äntligen komma i väg. Väderprognosen säger OK vindarmen risk för mycket regn i natt och morgon förmiddag.

Med 7, knop mot första udden. Där ska vi falla av och sätta kurs mot Gibraltar i medvind. DÅ kommer det inte att gå lika fort.

Förhoppningsvis kan vi gå så pass fort i dag och i natt att vi kan segla med tidvattnet genom Gibraltar sund under lördagen innan vinden vrider till väst. Det kräver att vi seglar ca 145 sjömil på max 29 timmar, helst snabbare. Vi vet inte riktigt hur länge ostvinden kommer att hålla i sig, en del prognoser säger att redan före lunch blåser det från väst. Vi kommer tyvärr att segla igenom ett regnområde under natten och morgonen. Hoppas det inte blir för blött. Vi har ju ett fint tak att sätta upp till skydd som funkar bra även när vi seglar.

Vi har medström mellan 8:30 på morgonen och 5:30 på eftermiddagen i Gibraltarsund så vi måste vara vid Gibraltarklippan senast vid två för att sedan kunna segla de ca 3 timmarna genom sundet. Hela 9 timmar medström är ovanligt men i sundet vänder vattnet vid olika tider olika långt från fastlandet så det går att finna medström tre timmar längre än normalt genom att segla på rätt ställe vid rät tid.

Från Tarifa, i västra delen av sundet, fortsätter vi direkt vidare mot Portugal. Den första hamn som vi kan gå in är Sines som ligger ca två dygns ytterligare segling bort. Men målet är att segla längre än så om vädret håller vad det lovar. Det verkar bli OK vindar längs Portugal men en del regn och skurar. JA, man kan inte få allt. Förmodligen vill vi under alla omständigheter ha en andhämtningspaus i Galicien innan vi ger oss av över Biscaya. Det är också troligt att vi kört en del motor och kommer att behöva tanka bränsle innan Biscaya, kanske redan i Porto. Vi får se hur det går med vinden längs Portugal. Den friska nordan vill vi undvika om det går men då blir det ofta lätta vindar i stället.

I Gibraltar sund bör vi kunna lägga ut en uppdatering om hur vi har det ombord. Vi får också färska väderprognoser och vi har kollat att vi har har möjlighet att stanna i sundet om det inte ser bra ut för vidare segling.

Som vanligt när vi ger oss ut på havet så kan det vara svårt att se våra positioner. Bli inte oroliga om ni inte kan följa oss på t ex Merinetrafic hela tiden. Vi kommer att dyka upp när vi närmar oss en kust. Bli inte heller oroliga om ni får vänta en dag eller två med uppdateringar på denna blogg. Det kan ibland vara väldigt svårt att få bra internet även om man är nära kusten.

En reaktion på ”Nu seglar vi hemåt”

1. Vi ønsker dere en god seilas med gunstige vinder. Vi håper vi kan følge etter om ikke alt for lenge.