Rendsburg

I går lämnade vi Kappeln vid sjutiden i maklig fart. Vi seglade med bara Code 0 och gjorde stundtals upp till 2 knop i svag vind och strålande morgonsol medan vi åt frukost. Efter frukost dog vinden och vi körde ut ur Slei på spegelblankt och strömfritt vatten.

Halvvägs till Kiel kom vind från och till och vi växlade mellan Code 0+ storsegel och motor allt eftersom. Vissa perioder kunde vi segla snabbare än vi körde trots att vinden inte var mer än ca 4 m/s. Vi älskar vår stora lättvindsgenua (Code 0).

När vi närmade oss slussarna till Kielkanalen ropade vi upp dem och fick reda på att om vi skyndade oss kunde vi gå in efter det stora röda fartyget. Då blev det inte tal om slösegling längre utan bra gas med motorn för att hinna, och det gjorde vi precis.

Denna gång fick vi slussa med de stora båtarna, spännande att sedan köra ut mellan dem. Speciellt som de hade propellrarna igång. Sedan blev det att tuffa genom kanalen. Sommarvärme och grönska. Kläderna åkte av en efter en tills vi satt i bara underkläder en stund men då kom vinden tillbaka så det blev bara någon halvtimmes solande. Kanske lagom för våra vinterbleka kroppar.

I Kielkanalen får vi fridisbåtar bara gå under dagtid, vilket denna tid på året definieras som 04:30 – 22:00. Vi får bara lägga till på fem ställen längs kanalen. När klockan var runt fyra kände vi att det var dags att avsluta dagen och vi gick ur kanalen och in mot Rendsburg. Där la vi till vid en fin brygga som visade sig vara låst. Nästa försök blev stadskajen men där var det raggarfest och hög musik. Vi gick då tillbaka ut en bit till en båtklubb vi passerat på väg in. Där fanns lediga platser och vi backade snyggt in mellan pollarna (ingen ström denna gången) och stannade i leran 4 meter från bryggan. Bara att gå ut igen och köra in, då gick det bra.

Här i villakvarteret har vi legat hela dagen i dag. Fixat och donat med saker som krävde att bägge akterhytterna tömdes på allt vi lyckats stoppa in där. Vi har också provat cyklarna för första gången på en eftermiddagstur in till den fina gamla staden. Inte så stort men ett fascinerande rådhus från början av 1600-talet. Fika på torget i solen och handling på tillbakavägen. Dagen avslutas med varma duschar i klubbhuset, grillad ryggbiff och gott Italienskt vin.

2 reaktioner på ”Rendsburg”

1. Gammal hederlig stäv förläggning fungerar även vi lite lera, även om jag förstått att du blivit en expert på att backa in.

1. De e ju så jobbigt att bära cyklarna förbi förstaget och över peket…
      Å så måste man ju träna inför Medelhavet.