Motorrenovering

2017-04-06

Så äntligen funkar allt som det ska. Motorn har gått bra i två veckor nu men den nya generatorn har krånglat. Efter ett antal turer så kom det till slut en ny fin vit generator från Holland. Nu laddar det som det ska. Upp till 150 A kan vi få ut. För att klara detta fick vi byta hjul (blåa) så att vi kan använda en kraftigare drivrem.

2017-02-08

Nu är det inte mycket kvar. Vi väntar på lite slangar och remmar, sedan är det dags att provköra. Vi är väldigt spända på om vi kommer att märka skillnad…

Vi, dvs Vagn (och hans vänner), har gjort en fullständig genomgång av motorn vilket resulterat i bl a:
– Nya vevlager
– Inslipade foder och nya kolvringar
– Inslipade ventiler och nya ventiltätningar
– Ny kamrem och spännrullar
– Nya packboxar till vev- och kamaxel
– Ny avgaskrök
– Ny vattenpump
– Ny termostat
– Renoverad sjövattenpump
– Rengjord värmeväxlare
– Ny vakuumventil
– Renoverad högtryckspump
– Renoverade spridare
– Alla slangar bytta
– Alla remmar bytta
– Renoverad startmotor
– Ny generator + bättre drivrem och därmed nya hjul
– Nya motorkuddar och drevupphängning
– Rengjort S-drev med ny bälg
– Allmän rengöring/uppfräschning/bättringsmålning
– Galvade fästen till S-drevet
– Nytt primärt bränslefilter
– Rengjord bränsletank

Historien innan

Strax innan båten skulle lyftas på land i höstas passade vi på att med mastkranens hjälp lyfta ur motorn. Vi har en Volvo Penta MD 22 från 1998 som har förbrukat mycket olja och rykt mer än önskvärt när vi kört med den. Vi kände det var dags för en rejäl översyn.

Hela Ljungskiles ”motorgubbe” Vagn lovade hjälpa till.

2016-12-08

Nu har Vagn motorn i sina beståndsdelar hemma i garaget och jag har varit uppe och pratat med honom om allt som ska göras. Det blir lite nya delar… Så här lite blir det kvar när man skruvat loss det mesta som går att få loss.

Kompressionen var ojämn, egentligen var det bara första cylindern som hade rätt tryck. Ventilerna var väldigt sotiga och teorin är att de inte tätat riktigt.

 

Bränslesystemet

Vi öppnade tanken och det var i stort sett rent. lite småsvarta flagor som torkades bort. Nu är det helt rent och locket är på igen.

2017-01-19

I dag var Vagn ute och hämtade S-drevet. Förhoppningsvis det sista vi tar ur båten. Nu gäller det att få in all renoverad och ny utrustning.