220 V systemet byggs om

I samband med att vi installerar litiumbatterier sätter vi in en laddare/inverter som klarar att ge 4 kW momentant och 2 kW nästan kontinuerligt. Det skapar möjlighet att köra de flesta maskiner vi är vana vid hemifrån.  Nu lär ju inte alla de få plats men några kommer vi ha med oss. T ex räknar vi med att använda vattenkokaren i stället för gasolspisen till fika och lite annat. Vi kommer också att kunna göra varmvatten på solenergi via elsystemet.

Således behövde vi lite fler uttag och framför allt alla uttag via laddare/inverter för att kunna använda dem både med och utan landström. Vi ville också få en bra installation av isolationstransformatorn i linje med SXK:s rekommendationer. Den har tidigare suttit och brummat under navigationsbordet vilket varit störande när man ska somna. Nu har den hamnat längst akter ut, ovanför varmvattenberedaren så att den håller sig torr och fin. Med den placeringen sparade vi 10 m kabel.

27 januari

Nu har vi kört den nya installationen under veckan. Med 2 kW värmefläkt var morgon för att få upp temperaturen i båten så stressar vi systemet. Allt har fungerat bra och till sist hittade vi mässingspik till kabelklammorna och kunde avsluta förläggningen. Nu återstår att ersätta en provisorisk kopplingsdosa i aktern med vår nya laddare/inveter. Så här ser elcentralen för inkommande ström ut. Strömbrytaren är till varmvattenberedaren som framöver också kommer att kunna gå på solenergi via batterierna så att vi kan duscha varmt efter badet.

Fortsättning följer