Santa Ponca, Mallorca

I onsdags gick vi i svag vind från Cabrera och norrut. Vi seglade från bojen med bara focken (inte många som gör det nu för tiden, nä full gas på motorn och gärna bogpropeller också ska det tydligen vare – varför?) och när vi kommit ut ur hamnen rullade vi ut genakern. Långsam fart i svaga vindar. Stundtals friskade det i lite och vi var några gånger över sex knop men mestadels 3-4 knop i halvvind.

Varmt blev det i solen så vi plockade av vårt sittbrunnskapell från bågarna och satte upp soltaket i stället. Med det uppe skuggas aktre delen av sittbrunnen och vi har (ganska) fri sikt och utrymme att segla.

Nu ligger vi för ankar i Santa Ponca viken strax nordväst om Palma. Här är lä för den friska ostvind som blåst sedan i går eftermiddag men med lite inbäring. Vi var i land i går förmiddags för att försöka fylla på förråden lite. Vi hittade flera mindre ”supermarcado” men de verkar ha en ohelig allians med restaurangerna för ingen av dem sålde någon lunch eller middagsmat. Bröd och pålägg (frukost) och massor med dricka i olika färger och styrka var vad som fyllde hyllorna.

Bredvid oss ligger två andra Svenska båtar, Telmina med Kerstin och Tomas ombord och Yen-ai med Kjell ombord. I går hade vi en trevlig stund i vår sittbrunn då vi fick höra många historier från dessa seglares äventyr på de sju haven. Vi räknar med att vi ligger en natt till här innan vi i morgon går närmare Palma för att träffa goda vänner som är där.

En reaktion på ”Santa Ponca, Mallorca”

1. Vilken fin hemsida ni har och tack för en trevlig stund hos er igår. Dessa underbara möten bland seglare är det som man kommer minnas och tänka tillbaka på!